2014. március 23., vasárnap

A Saturday Telegraph interjúja Jamie Dornannal

Serena Davis - A színész Jamie Dornan teljes valójában soványabb mint ahogy gondoltam, és még mullet (bundesliga) frizkója is van. A New Worlds, a Channel 4 minisorozatának, Az ördög jegyese (The Devil's Whore) című 2008-as kritikailag elismert folytatásának forgatásán vagyunk. A széria első szegmense az angol polgárháború idején játszódott (Michael Fassbender és Andrea Riseborough főszereplésével); a második, ami jövő héten kerül először adásba, viszont már a restauráció véres és politikailag ingatag korában, persze ha ehhez a Martine Brant és Peter Flannery által írt forgatókönyv tartja magát.
A sorozatban Dornan egy Abe Goffe nevezetű fiatal törvényen kívülit alakít, aki az oxfordshire-i erdőből gerjeszti és vezeti a forradalmat az uralkodó elit ellen és akinek fejét a gyönyörű Beth (Freya Mavor), Angelica Fanshawe a korábbi sorozat 'jegyesének' lánya csavarja el. Goffe vad életmódjának számlájára írható Dornan ápolatlan, rendetlen fizimiskája. Míg a szereplőgárda nagy része meglehetősen bonyolult teljes fejet borító parókákban tetszeleg, addig Dornan a saját rövid hajához hátulra és oldalra hozzáragasztott zilált hajfürtöket kapott, amiket rángat ahogy beszélgetünk. Mindezek mellett még szakálla is van. "Abe szinte mindent feláldozott az életében," mondta, "beleértve a borotvát is."

A látogatásom idején - 2013 nyarán - Dornan a modell-karrierjéről volt leginkább ismert (különösen a Calvin Klein félmeztelen kampányáról) és azon hipnotikus játékáról, amit riasztóan vonzó sorozatgyilkosként nyújtott a BBC Two tavaly májusban bemutatott drámasorozatában, A hajszában (The Fall) és amelyben a Gillian Anderson által megformált főfelügyelő próbálja elkapni.

Majd napokkal később, ahogy ismét találkoztam vele 2013. októberében, jött a hír hogy megkapta azon szerepet, amely a leginkább emlegetett színésszé teszi a világon: Dornan nyerte el Christian Grey, a káprázatosan jóképű szado-mazochizmusért rajongó anti-hős szerepét az E.L. James által írt (világszerte 100 milliónyi példányban elkelt) bestseller, a Fifty Shades of Grey hollywoodi filmadaptációjában, amit a brit művész Sam Taylor-Johnson rendez és a tervek szerint jövő év Valentin-napján kerül bemutatásra.

Visszatekintve egy kissé aggódom, hogy ez a melegszívű, nyitott pasi, aki a túlzott szerénységhez komikus érzékkel áll, miként fog alkalmazkodni a hírnévhez, amit majd ez a filmszerep zúdít rá. Amikor egy, a Dornan Notting Hill-i otthonához (van egy háza egyébként Cotswolds-ben is) közelében lévő nyugat-londoni pubban találkozunk a társalgásunk egyik leghevesebb pontja, amikor Dornan komorrá válik a modernkori celeblétet körülölelő cirkusz és azon emberek kapcsán, akik aktívan hódolnak ennek.
"Senki épelméjű nem akar csak híres lenni," mondja. "Gyűlölöm amikor az emberek azt mondják, hogy a filmezéssel együtt Te kerested ezt magadnak. Nem, én csak munkát akarok és fizetést olyasvalamiért, amit imádok csinálni. Nem azt akarom, hogy az utcán kibaszott paparazzik kövessenek."

Ezen véleményét tovább súlyosbítja az ezen világról szerzett korábbi élménye, amikor két éven át, 2003 és 2005 között, párkapcsolatban élt Keira Knightley-val. "Keirával lenni betekintés jelentett abba, hogy mennyire romlott is tud ez az egész lenni. Egy fiatal lányt utcákon át követnek, erről semmi pozitív dolgot nem lehet elmondani." A beszélgetésünk után néhány nappal a bulvárlapokban képek sorozata jelent meg Dornanról és állapotos feleségéről, az énekes-dalszövegíró Amelia Warnerről (aki kislánynak adott életet decemberben Vancouverben, ahol a Fifty Shades forgott).

A felmenői a showbusiness-től távol állnak, ám akad közöttük egy meglepő kivétel is, mégpedig a nagynénje, a színész Greer Garson személyében (akivel soha nem találkozott) és akit leginkább a Mrs. Miniver és az Isten vele, tanár úr! című filmekből ismert. A 31 éves Dornan Garsonétól nagyon eltérő Hollywoodban - Holywoodban, a Belfast szélén található városkában - nőtt fel két nővérével és az apjával, Jimmel, Írország egyik vezető szülészorvosával és "a legenergetikusabb emberrel, akit ismerek" valamint az ápolónő édesanyjával, Lornával.

Gyerekkora során a háttérben a Troubles ('Troubles'-nek, vagyis 'bajoknak' vagy 'gondoknak' nevezik azt az időszakot amikor a katolikus és protestáns szervezetek egymással harcoltak Észak-Írországban) végigdübörgött, amely elkerülhetetlenül hatással volt rá. "Azt hiszem az észak-írországi emberekben a szegregációt illetően van egyfajta ki nem mondott általános érzés," mondja Dornan, aki névlegesen protestánsnak vallja magát. "Tudatában vagy ennek, hisz tudod mennyi fájdalmat is okozott."

Amikor 16 volt, a rögbi-őrült Dornan gyerekkorát feldúlta édesanyja halála, amit hasnyálmirigy-rák okozott. "Nincs olyan időszak, amikor könnyű elveszteni egy szülőt," mondja. Főleg abban a korban, amikor minden nagyon átmeneti és az ember nagyon fogékony, befolyásolható. "Szörnyű időszaka volt ez az életemnek." Majd egy évvel és két héttel később a belfasti metodista magánsuliból megismert négy barátja meghalt autóbalesetben. Amit számomra, mint "egy totálisan borzalmas, életet megváltoztató" körülményként ír le és amit "minden nap magaddal cipelsz és azt hiszem, hogy ez soha nem fog megváltozni. Ezen események formálják az identitásodat, azt hiszem." Mily módon, kérdezem tőle. "Nem is tudom, valószínűleg semmi olyan módon ami túl pozitív irányba mutatna, azt hiszem megváltoztatta a nézőpontom a halandóság és a halál kérdését illetően."

Édesapja második felesége, Samina - aki egyébként szintén szülészorvos - volt az, aki bátorította Dornant, hogy menjen Londonba és próbálja ki a szerencséjét a modellkedésben 2002-ben. Ekkor a Teesside Egyetemre járt, ahol marketinget tanult, ám két szemeszter után végül otthagyta a modell-karrierért annak ellenére, hogy egy évvel korábban nem sikerült betörnie a modell-iparágba azzal, hogy jelentkezett a Channel 4 Model Behaviour című valóságshowjába. Ám néhány hónapos katalógus-munka után - miközben hogy fenntartsa magát egy pubban dolgozott - hamar megtalálták a nagy-nevű márkákkal, úgy mint az Armani-val, a Dior-ral és az Asprey-vel (ennek kapcsán találkozott Knightley-val) kötött szerződések és azon kapta magát, hogy olyan szupermodellek társaságában fotózzák mint Kate Moss és Eva Mendes.

A Calvin Klein szintén kopogtatott az ajtaján és a közös munkájukból eredő félmeztelen alsónadrágos képek kapcsán kapta 'A Golden Torso' azaz az 'Az Arany Torzó' becenevet. "Mit jelent ez? A színre vonatkozna? Az hiszem ez bók lenne, mármint remélem hogy az," mondja most Dornan. "Bekentek ezzel a sötét, olajos barnító cuccal - mármint fehér ír srác vagyok, szóval ez problémát jelentett."

De mindig is tudta, hogy kreatív területen akar dolgozni. "Mindig is szerettem volna színészkedni, de a modellszerződések sokkal könnyebben jöttek." Ám a Sons of Jim nevezetű sikertelen zenekarral egy rövid ideig kacérkodott a zenei pályával is, mielőtt a színészi karrierje beindult volna. Sofia Coppola 2006-os Marie Antoinette-jében a halálra ítélt királynő svéd szeretőjét alakította, majd Los Angeles-be ment meghallgatásokra a pilot szezon idejére, amit mint az "egyik legembertelenebb dolognak" jellemez, amin bárki is áteshet. Végül rámosolygott a szerencse, mivel egy viszonylag nagy szerepet kapott az ABC fantasy sorozatában az Egyszer volt, hol nem volt-ban, ahol a sheriff-et alakította, aki valójában a Hófehérkéből a Vadász. 2011-ben mutatták be a szériát Amerikában és hetente 12 millióan nézőt ültetett a televízió képernyői elé. "Ez volt az első munka, amit már úgy csináltam, hogy elköteleztem magam a színészetet iránt," mondja Dornan. "Előtte ez csak olyasmi volt, amit hébe-hóba csináltam és élveztem."

De A hajsza az - amelynek második évadát Dornan jelenleg is forgatja -, amit valószínűleg a színészi pályáját illetően fordulópontként kell tekinteni. Az utóbbi 8 évet tekintve a BBC legmagasabb nézettségével (átlagosan 3,5 millió néző) futó sorozatává vált és a "hideg karizmája" Dornan számára elismeréseket hozott. Azt mondja nekem, hogy ezen széria sikere az oka, amiért megkapta Goffe szerepét a New Worlds-ben. Kétségtelen a külső vonzerő, báj mögött megbúvó gonoszság, amit olyan jól művelt a sorozatban - amit azóta Amerikában is bemutatták - is segített neki végül elnyerni (miután Charlie Hunnam kiszállt) a Fifty Shades of Grey férfi főszerepét.

Dornan karaktere, Paul Spector A hajszában rejtély. Láttuk őt nőket megfojtani az éjszaka közepén majd a két kisgyerekének reggelit csinálni. Átcsússzani ablakokon, hogy megtámadja áldozatait majd órákkal később letelepedni a karosszékében és a munkahelyén gyásztanácsadást tartani néha anélkül, hogy a két tevékenység között aludt volna.
Gillian Anderson előbb válogatták be, mint ahogy Dornan megkapta volna Spector szerepét. "Gillian rendkívül minimalista abban amit csinál, nagyon internalizált, nagyon átgondolt, visszafogott," mondta nekem Allan Cubitt, A hajsza írója és kreátora. "Úgyhogy tudtam valaki olyanra van szükségem, aki passzol ehhez." Megemlít egy jelenetet - amit a meghallgatás során is használtak - ahol is Spector miután egy fétises kukkulásszerű betörést követ el, hazamegy a gyerekeihez, akiket - miközben a nővér felesége az éjszakai műszakban dolgozott - magára hagyott. "Néhány ember úgy játszotta ezt el mintha meg akarná ölni a saját gyerekét... de Jamie bejött és nagyon kedvesen kezdett el beszélni a fiúhoz, majd a lányának jóéjt puszit adott és ez sokkal nyugtalanítóbb a közönség számára." Cubitt hozzátette, hogy pontosan ilyesfajta embert akart, aki iránt a közönség egy eléggé komplex, összetett érzést tud kialakítani. "Oly módon, mint például Al Pacino csinálta A keresztapában. Nagyon óvatos, körültekintő volt, nem fedett fel sok mindent magával kapcsolatban, de apránként azon kaptad magad, hogy megpróbálod megfejteni milyen személyiség is volt valójában." Dornan finomabb Spectort illetően mint Cubitt. "Azt hiszem Allan azt mondaná, hogy Spector nem szereti a gyerekeit, de van valamiféle köteléke velük," mondta. "Viszont Én be akartam bizonyítani, hogy igen is szereti őket. Egy apró szinten de ott van benne az empátia és ez minden amit meg kell mutatni belőle. Egy kis utalást arra vonatkozóan, hogy Ő is ember."
Dornannak jóval egyszerűbb volt a feladata a New Worlds Abe Goffe-jának, egy olyan ember megformálásával, aki nem titkolja az érzelmeit. "Abe egy fiatal idealista lázadó, egy Robin Hood-szerű figura, aki egy csoport férfival egyetemben azért harcol, hogy Anglia igazi köztársasággá váljon és véget vessen II. Stuart Károly zsarnoki uralmának," mondja Dornan. "Csak azt folytatja, amiért előtte az apja is harcolt." A drámában a tény és fikció keveredik, így mesélve el azon fiatalemberek képzeletbeli de azért hihető, valószerű történetét, akik viaskodnak a szervezeti hatalommal, mind Angliában mind pedig az 'új világban' azaz az észak-amerikai gyarmatokon. Abe, Dornan karaktere lehet, hogy csak a képzelet szüleménye, de az apja William Goffe valós személy volt: Ő írta alá azt a dokumentumot, amely elrendelte I. Károly lefejezését. "A dráma azon alapul, hogy ha William Goffe-nak lett volna egy fia, Ő miként is cselekedne," mondja Dornan.
Goffe és Spector is a mérhetetlen hév/indulat teremtményei, amelynek oly meggyőző átadásában, kifejezésében talán Dornan főként a legjobb. "Ezen szerephez általánosságban elég düh és tűz van benne," mondja Peter Flannery a New Worlds írója, aki az 1990-es évek Our Friends in the Norh című minisorozatáról ismert leginkább. "Továbbá nagy benne az elkötelezettség."

Ami Christian Grey-t illeti, Dornan eddig csak foszlányosan, töredékesen beszélt az E.L. James által írt történet sérült főhősének megformálásról mióta bekerült azon stúdiógépezetbe, amely résztvevői arra számítanak, hogy a Fifty lesz Hollywood következő nagy pénzcsinálója - habár az a tény, hogy Sam Taylor-Johnson ülhetett a rendezői székbe azt sugallja, hogy azért a célok között a szofisztikáltság és kifinomultság elérése is szerepel.
„Sok ember törődik ezzel a könyvvel, nem ringatom magam olyan illúziókba, hogy ez nem így van,” mondta Dornan korábban az amerikai Entertainment Weekly magazinnak. „Csak annyit mondhatok, hogy minden tőlem telhetőt megteszek, hogy Christian Grey-t olyan hitelesen/őszintén keltsem életre amennyire csak lehetséges. Nem garantálom, hogy ez majd mindenkinek fog tetszeni – már a beválogatásom sem tetszik mindenkinek – de ha már így alakult mindent beleadok majd.” Ez a komolyság hitelesnek hangzik. Jamie Dornan olyan ember, akinek nehezére esik a hazugság - habár tavaly októberben, az utolsó találkozónk alkalmával pont így kellett tennie, amikor is azt kellett színlelnie, hogy nem lesz köze a Fifty Shades-hez és a kislánya érkezésétől eltekintve semmi terve sincs a közeljövőre nézve.

Már azt is megtanulta, hogy ne áruljon el sokat a romantikus kapcsolatairól - a Knightley-hoz fűződő kapcsán is csak a pár éve bevett választ adja, miszerint "Már jó rég történt." Majd habozik az Amelia Warnerhez fűződő kapcsolata esetén is, aki öt évig volt a barátnője de egy éve már a felesége, habár az apai örömök kapcsán már beszédesnek bizonyul. "Ez egy új kihívás és kaland, alig várom."
Tetszik az új szülőket érintő lefitymálása, akik csak az alváshiányról tudnak panaszkodni - "lehet, hogy kicsit kevesebbet alszol, de itt van ez a kis élet, akivel törődni kell, akit gondozni kell és akire vigyázni kell." Majd hozzátette, "Egész jó vagyok a kevés alvást illetően. Azt gondolom, hogy ez csak hozzáállás kérdése. A másnaposságról is ugyanezt gondolom. Elintézheted/Meghosszabbíthatod azzal a szenvedésed, hogy nem kelsz ki az ágyból és nézel szembe az előtted álló nappal, de ha éppenséggel kibaszottul felkeltél volna, lehet hogy nem éreznéd magad nyomorúságosan." Ez egy olyan filozófia, amellyel nehéz vitatkozni. Forrás

0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése